آن­چه در این قانون و قوانین مشابه ‌به این، در دیگر ایالات، پرداخته شده، محتویات و ترکیبات محصولِ عرضه شده است که، همانا عسل ‌می‌باشد.

پ) برچسب­زنی و بسته­بندی عسل

بعد از مرحله­ تولید عسل که مهم­ترین مرحله در صنعت زنبورداری است، رعایت اصول بسته­بندی و عرضه­ی عسل، مراتب خاصی را می­طلبد که بر خلاف قوانین ایران که در این زمینه خلا دارد، در قوانین ایالات آمریکا، به طور مبسوطی ‌به این موضوع پرداخته شده است. در ذیل، شیوه­ بسته بندی و شکل عرضه­ی عسل را در قوانین تگزاس بررسی می­کنیم که این دسته از قوانین در مقابل عدول از رعایت اصولِ تعیین شده با برچسب تخلف، به پاسخ کیفری روی ‌می‌آورد و الزام رعایت این قوانین را یادآور می­ شود:

اشتغال به هر فعالیت تجاری، نیازمند ثبت رسمی آن ‌می‌باشد که هر فردی، با علامت تجاری تعیین شده و مشخصات خاص خود (مانند نام و نام خانوادگی، آدرس و تلفن، تعداد کلنی­ها و …) از دیگر تولیدکننده، متمایز باشد. ماده۱۳۱٫۰۶۴ این ایالت تصریح می­دارد: «علامت تجاری باید بر روی تجهیزات زنبورداری حک شود. بر روی کندوها نیز باید در یک سر یا هردو امتدادشان، برند حک شود. بقیه تجهیزات هر قسمتشان که برند حک شود، اشکال ندارد.»

نصب برچسب بر روی ظروف حاوی عسل از مهم­ترین راه­های جلب توجه خریدار ‌می‌باشد که ماده۱۳۱٫۰۸۱ ‌در مورد برچسب زنی و فروش عسل تصریح می­ کند: «فردی حق ندارد که محصولی را به هر عنوان عسل معرفی کند، مگر آن­که آن محصول به طور خالص عسل باشد.» و در ادامه، این ماده تعریف عسل خالص را یادآوری می­ کند که : «شامل عسلِ درون شانه یا اینکه از شانه برداشت شده و در شکل مایع کریستال شده و یا ذرات بلورین شده در آمده است.». بنابر مطالبِ عنوان شده، تولیدکننده می­بایست با اطمینان از محصول خود که با تعریف فوق مطابقت دارد، برچسب متناسب با محصول را بر روی ظروف، نصب کند. حتی قید عنوان عسل تقلبی بر روی محصولی که عسل نیست بر اساس ماده ۱۳۱٫۰۸۳ ممنوع اعلام شده و فرد حق ندارد که محصولی را که ظاهراً شبیه عسل است اما در واقع عسل نیست، به عنوان عسل، برچسب زند؛ حتی اگر روی آن محصول قید کند که عسل تقلبی است.

همچنین، علاوه بر نوشته­ های برچسب ظروف، اشکال چاپ شده و فونت کلمات چاپ شده بر روی برچسب نیز باید مورد توجه قرار گرفته و برطبق ماده ۱۳۱٫۰۸۲ «فرد نمی­تواند بر روی ظرف عکس زنبور یا کندو یا شانه چاپ کند، مگر این­که محتوی ظرف عسل خالص باشد.» . در ادامه، ماده ۱۳۱٫۰۸۳ قاعده­ برچسب­زنی را اعلام می­دارد، زمانی­که عسل با ماده­ای دیگر ترکیب شود. که در این حالت فونت کلمه عسل نباید بزرگتر از فونت ماده ترکیبی باشد.

همان‌ طور که از مواد قانونی بالا مشاهده می­ شود، شناساندن محصول، به وسیله­ برچسب زنی، آنقدر مهم دانسته شده که، محتوای برچسب ظرف محتوی عسل، را قانون­مند کرده و عدول از آن­را قابل مجازات دانسته.

جهت نظارت و حصول اطمینان از اجرای قوانین و قواعد مذکور در فوق، سازمان و یا مسولینی، می­بایست وظیفه­ی نظارت و کنترل رعایت این موارد را بر عهده داشته باشند تا سودجویی اتفاق نیفتد. در این خصوص به ماده ۱۳۱٫۱۰۱ استناد می­کنیم که سازمان مسول اجرای این مقررات را تعیین می­ کند: «مسولیت اعمال قواعد مربوط به برچسب زنی عسل را به سازمان سلامت تگزاس[۱۲۰] محول نموده است.»

در صورتی­که مقامات اداری، متوجه تخلفی شوند به متخلف اخطاریه[۱۲۱] می­ دهند و اگر متخلف مقررات را رعایت نکردمشمول فصل۱۳۱ می­ شود. زمانی که فرد این اخطاریه را دریافت کرد، نمی­تواند دیگر زنبورها، تجهیزات، گرده یا عسل را بفروشد یا منتقل کند، تا زمانی که مقامات ذی­صلاح یا سازمان مربوطه، تشخیص دهد که وضعیت زنبورستان مطابق فصل ۱۳۱ باشد.

فصل ۱۳۱ افعال جزایی و مدنی را در بر ‌می‌گیرد. محل ارتکاب جرم، استانی است که عسل، زنبور، گرده و دیگر تجهیزات در آن­جا قرار دارد.[۱۲۲] افعالی که در فصل۱۳۱ است در طبقه ­بندی C جنحه­ها قرار گرفته است[۱۲۳]، اما جرایم مربوط به برچسب­زنی یا فروش عسل در طبقه B قرار گرفته است. Burger, 2003))[124]

سیاست جنایی واکنشی که در این قانون، توسط آن، با تخلفات مذکور مقابله شده، در ماده ۱۳۱٫۱۲۳ در قسمت مجازات­ها اعلام شده که در بند (a) این ماده می­خوانیم: «فردی که از زیرمجموعه بخش[۱۲۵] E در این بخش، تخلف کند، مرتکب جرم شده است.».

مسئله مهم دیگری که در قانون تگزاس به آن برخورد می­کنیم، فروش عسل ترکیبی است که امکان فریب مشتری بسیار محتمل است و در قانون ایالت تگزاس، با این فعل، مقابله ‌کرده‌است:

الف) هیچ شخصی نمی­تواند محصولی که مرکب از عسل و ترکیبات دیگر است را،، برچسب زند، به فروش رساند یا نگهداری کند، در معرض فروش قرار دهد یا پیشنهاد فروش آن­را دهد؛ مگر این­که:

  • محصول، با تمام مواد ترکیبی روی برچسب، معرفی شود
  • کلمه «عسل»، مانند دیگر ترکیباتِ محصول، با سایز فونت یکسان نوشته شود.

ب) هیچ شخصی نمی­تواند محصولی که محتویاتِ آن، ترکیب عسل و مواد دیگر باشد، اما، کلمه­ «عسل» با سایز فونت بزرگ­تر نوشته شود و یا این­که این کلمه، در قسمتی قابل رویت­تر نوشته شود را، برچسب زند، به فروش رساند یا نگهداری کند، در معرض فروش قرار دهد یا پیشنهاد فروش آن­را دهد. (ماده ۱۳۱٫۰۸۴)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...